از آنجایی که دیگر کسی حوصله تماشای تبلیغات پر زرق و برق تلویزیون و یا توجه به سایر تبلیغات مانند تراکت‌ها و بیلبوردهای خیابانی را ندارد، برندسازی شخصی تنها گزینه موفقی است که در دنیای وب سر و صدای زیادی به پا می‌کند. هر چند که ایجاد یک برند تازه و قدرتمند می‌تواند کار دلهره‌آور و یا دور از دسترسی باشد اما  بسیار طبیعی است که در ابتدای کار ندانید از کجا و چطور شروع به کار کنید. حتی اپرا وینفری یکی از سرشناس‌ترین افراد مشهور دنیا، قبل از آنکه صدای خود را به یکی از تاثیرگذارترین برندهای شخصی در جهان تبدیل کند با اجرا در نمایش‌های محلی کوچک، توانست به یکی از پرنفوذترین برندها و شخصیت‌های مطرح جهان تبدیل شود. برای رشد بیزینس کاری و یا راه اندازی شرکت خود باید به گونه‌ای رفتار کنید که از سایر رقبا متمایز باشید.

ساخت برند شخصی برای تمامی افراد به راحتی در دسترس بوده و تنها کافیست که برای شروع یک برندسازی جذاب و موفق، به ده قانون طلایی و منحصر به فرد توجه داشته باشید. با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، نسل جدید مشتریان برای به دست آوردن اطلاعات درباره محصولات و خدمات به هر منبع قابل دسترسی سر می‌زنند و تنها به یک منبع اکتفا نمی‌کنند. در نتیجه یادگیری فوت و فن برند سازی و معرفی آن از طریق منابع مختلف لازم و ضروری است. شما می‌توانید برای ساخت صفر تا صد برند خود از ۱۰ قانون طلایی زیر پیروی کنید.

قانون‌های طلایی برای داشتن یک برند موفق عبارتند از؛

اولین قانون طلایی- متمرکز باشید

بسیاری از مردم با مواجهه مطبوعات و پوشش‌های خبری نمی‌توانند تمرکز کافی بر تمامی اطلاعات داشته باشند، اما در تلاش برای دانستن همه چیز هستند. کوپر هریس بنیانگذار و مدیرعامل کلیکلی در اینباره می‌گوید؛ پیام کلیدی‌تان که همان برندتان است را انتخاب کرده و بر آن پایبند باشید. برند شخصی کوپر هریس دستخوش تغییرات چشمگیری شد. او از یک بازیگر زن به یک کارآفرین موفق در زمینه علوم فناوری تبدیل شد و این برای او جز با تمرکز بر یک هدف که به گفته او همان پیام کلیدی برندسازی شخصی است، میسر نبود. تمرکز بر پیام اصلی، ایجاد محتوای مرتبط با  برند شخصی و همچنین معرفی برندتان از سوی مخاطبان و سایر افراد، راهکار بسیار آسان و دقیقی است که شما را به ساده‌ترین شکل ممکن به مقصود می‌رساند. 

به هر اندازه که برندتان مختصر و ساده باشد، به همان میزان نیز یادآوری‌اش برای مخاطبان آسان‌تر است. آدام اسمایلی پوسولسکی نویسنده کتاب The breakthrough speaker در سخنرانی‌های خود به این نکته اشاره می‌کند که بهترین برندهای شخصی بسیار متمایز و خاص هستند. به عبارتی این ویژگی یونیک و خاص بودن از جمله امتیازهای شاخص برندسازی محسوب می‌شود. خوان فیلیپ کامپوس، معاون فناوری و شریک Manos Accelerator  یک قدم فراتر می‌گذارد و عنوان می‌کند که مقصود و منظور خود را با یک موضوع خاص و مرتبط نگه دارید تا بدین ترتیب در یک جامعه هدف‌مند به یاد ماندنی و ماندگار شوید.

دومین قانون طلایی- متمایز باشید

اصیل و معتبر بودن از دیگر راهکارهای ساده برای برندسازی شخصی است. مونیکا لین اینفلوئنسر و رئیس بازاریابی در Popular Demand بر این باور است که به هر میزان که نام یک برند بر سر زبان‌ها بیفتد، به همان اندازه نیز برند شما رشد خواهد کرد. برند شخصی مونیکا لین نیز پس از شروع ارتباط تعاملی با مخاطبان، معنادارتر و معتبر شد. بدین ترتیب او رشد بسیار زیادی را برای برند بیزینسی خود تجربه کرد. شما نیز برای ساخت برند خود باید متمایز باشید. برند شما باید ویژگی برنده بودن را در خود داشته باشد. ویژگی برنده بودن به این معنا که معرف ارزشمندی کالا و خدمات شما به مشتریانتان باشد.   

ویلیام هریس، کارشناس تبلیغات فیس بوک در Elumynt این چنین بیان می‌کند که اصیل باشید و برند خود را به صورت روزانه مدیریت نمایید. این بدین معناست که برند شخصی شما باید مانند یک فیلتر عمل کند تا بتوانید از طریق برندتان و همچنین محتواهای مرتبط با آن، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. جاستین وو، بنیان‌گذار CoinState می‌گوید؛ پیش از آنکه برند شخصی خود را راه اندازی کنید، در حرفه و زمینه کاری خود استاد باشید. پس از آن محتوای شما به تقویت برندتان کمک بسزایی خواهد کرد. اگرچه ساخت صفر تا صد برند مستلزم دانش و استفاده از دیگر مهارت‌ها است اما اگر حتی در این زمینه، که همان متمایز بودن است مهارت کافی را دارا هستید، همین ویژگی به تنهایی سبب می‌شود تا بتوانید برند مورد نظرتان را بسازید.

ساخت برند موثر یک هدف قابل دسترس است اما آنقدرها بلند پروازانه نیست

سومین قانون طلایی- ایده پرداز باشید

صادقانه بگوییم اگر برند شما قابلیت ایده پردازی و داستان سرایی را ندارد، نیمی از مخاطبان خود را از دست داده‌اید. الن گانت مدیر ارشد استراتژی Skyword و همچنین نویسنده The Creative Curve این موضوع را به بهترین شکل این چنین توضیح می‌دهد؛ این روزها، موثرترین استراتژی برندسازی شخصی، ساختن یک روایت واقعی است. هیچ کسی تمایل به شنیدن فریاد و یا هوار کشیدن شما درباره برندتان در شبکه‌های اجتماعی را ندارد، بنابراین بهترین شیوه آن است که برای برند خود داستان سرایی  و یا محتوا نویسی کنید تا مخاطبان با آن به گونه‌ای غیر مستقیم درگیر شوند

یکی از بهترین راهکارها برای داستان سرایی و یا ایده پردازی در رابطه با برندتان، تولید محتواهای متنی و یا محتواهای ویدیویی است. آسان‌ترین و شخصی‌ترین راه برای برقراری ارتباط آنلاین با مخاطبان، تولید محتوای ویدیویی است. بدین ترتیب حتی از طریق گوشی هوشمند خود می‌توانید برای ارسال پیام ویدیویی به مشتریان احتمالی و همکارانتان استفاده کنید. یکی از راهکارهای کاربردی برای ساخت برند خود استفاده از امکاناتی است که به سادگی در اختیار دارید.

چهارمین قانون طلایی-  با ثبات باشید

تعریف ثبات قدم تا حدودی شبیه به تعریف متمرکز بودن است. اگر چنانچه به طور مداوم بر تولید محتوا پیرامون برندتان متمرکز باشید، شناخته شدن آن از سوی مخاطبان به سادگی صورت می‌پذیرد. استمرار برای شناخته شدن بیش از پیش برندتان با استفاده از تولید محتواهای باکیفیت یکی از پارامترهای اصلی برای برندسازی شخصی است که نباید آن را نادیده گرفت. فییونا یونگ مدیر و سرپرست کارگاه ICF ACC می‌گوید؛ از ثبات پیام برندتان چه به صورت آنلاین و یا چه به صورت آفلاین اطمینان حاصل نمایید. او در جای دیگر اضافه می‌کند که شما باید حتی در ارتباطات و جذب مشتریانتان با ثبات باشید تا مخاطبان با ثبات رفتاری و عملکرد شما روبرو شوند. از این طریق می‌توانید اعتماد مخاطب را به خود جلب نمایید. 

از سوی دیگر CyreneQ، ایده پرداز موفق در اسنپ چت بر این باور است که شما باید از یک قابلیت نفوذ پذیرتر مانند یک عبارت جذاب در ویدیوهای تبلیغاتی خود استفاده کنید تا مخاطبان بتوانند از طریق آن با هویت برند شما ارتباط برقرار کنند. در نتیجه به طور کلی ثبات قدم برای ساخت برند شخصی و یا یک نام تجاری برجسته و به یاد ماندنی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

پنجمین قانون طلایی-  پذیرای شکست باشید

پذیرای شکست بودن اولین و اساسی‌ترین رمز موفقیت برای برندسازی شخصی است. شما هرگز بدون آنکه شکست بخورید، نمی‌توانید در کاری پیروز شوید. اگرچه شکست سخت است و همه ما به گونه‌ای از آن دوری می‌کنیم. اما در شکست درس‌های ارزشمندی نهفته است که در پیروزی زودرس نیست. در نتیجه برای داشتن یک برند شخصی فوق العاده باید روحیه شکست پذیری را در خود تقویت کنید. والت دیزنی از جمله افرادی است که برای یادآوری برند انیمیشنی خود از اولین تلاش‌های ناموفق خود صحبت می‌کند. او می‌گوید؛ تجربه یک شکست خوب در دوران جوانی بسیار اهمیت دارد. شکست باعث آگاه‌تر شدن شما در مواجهه با رویدادهای قابل پیش بینی می‌شود. 

تیموتی هوانگ مدیرعامل شرکت Stories By Tim, Inc، بر این باور است که  ایجاد بهترین برندها همیشه از طریق آزمون و خطاهای مکرر، اشتباهات و شکست‌ها ناشی می‌شود. در نتیجه برای ساخت برند شخصی، منتظر رویدادهای غیر قابل پیش بینی باشید. آماده شکست خوردن باشید و از آن نترسید. با هر شکستی شما می‌توانید پی به اشتباهات و کم کاری‌های خود برده و تلاش‌تان را بیشتر کنید.

با برندسازی شخصی و سرمایه ای اندک می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید

ششمین قانون طلایی- تاثیرگذار باشید

پس از آنکه برند شخصی خود را در یک دوره زمانی توسعه دادید، نوبت به ساختن نام تجاری می‌رسد. برای ساخت یک برند موفق باید به طور پیوسته و مستمر با جامعه اطراف برندتان در ارتباط باشید. داشتن نگرش مثبت قطعا به رشد برندتان کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه تاثیرگذاری بر روی ذهنیت مخاطبان از دیگر پارامترهای موثر برای ساخت صفر تا صد برندتان است.

هفتمین قانون طلایی- پیروی از یک الگوی موفق

جیسون وانگ مدیرعامل شرکت Wonghaus Ventures در اینباره می‌گوید؛ افرادی که علاقمند به برندسازی شخصی هستند، باید به گونه ای بازاریابی کنند که گویی مانند افراد مشهور هر لحظه در حال دیده شدن هستند. موفقیت وانگ اغلب به دلیل مطالعه رویکردهای افراد موفق و محبوب در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی است. تجزیه و تحلیل خلاقانه، تجزیه و تحلیل‌های اجتماعی همراه با پیروی از یک الگوی موفق می‌تواند نتایج شگفت انگیزی را به دنبال داشته باشد.

هشتمین قانون طلایی- با برند خود زندگی کنید

برند شخصی شما باید به گونه‌ای باشد که هر جا می‌روید، شما را دنبال کند. در واقع برندتان بایستی تجلی تقویت باورها و نوع نگرش شما باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، برند شخصی شما نه تنها بازتابی از یک سری کارکردهای شغلی مانند بازاریابی،  امور مالی یا شکوفایی خلاقیت است، بلکه یک نوع روشنگری متفکرانه و هدایتگر را نیز  برایتان به وجود می‌آورد.

نهمین قانون طلایی- استفاده از تبلیغ دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یکی دیگر از پارامترهای طلایی برای ساخت برند شخصی محسوب می‌شود که می‌توان از آن به راحتی بهره برد. به عبارتی این نوع بازاریابی به صورت گفتگوهای روزمره مخاطبان و مشتریان درباره یک برند خاص است. این نوع بازاریابی که اصطلاحا به آن بازاریابی دهان به دهان گفته می‌شود، بسیار ساده بوده و مخاطبان اشتیاق بیشتری برای استقبال از برند از خود نشان می‌دهند. 

 بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنید که در زمینه کاری‌تان بدرخشید و در ذهن عموم افراد ماندگار شوید. بدین ترتیب مخاطبان درباره کارایی برندتان با یکدیگر گفتگو کرده و اصطلاحا بر سر زبان‌ها می‌افتید. با توضیحات گفته شده درمی‌یابیم که ساخت برند شخصی تنها به رعایت یک قانون خلاصه نمی‌شود و در واقع مجموعه‌ای از قوانین طلایی است.

دهمین قانون طلایی- ماندگاری برند

ماندگار شدن برندسازی شخصی، از دیگر موارد حائز اهمیتی است که پس از ساخت ان به وجود می‌آید. بلک جیمیسون هنرمندی که پرتره‌های افراد مشهور و سرشناس مانند کارآفرینان و قهرمانان برجسته را نقاشی می‌کند به ما یادآور می‌شود که ساخت یک برند شخصی بسیار مهم‌تر از راه اندازی یک تجارت است. تنها بازخورد موفقیت آمیز یک برند، ماندگاری آن است. ماندگاری برند در ذهن مشتریان نتیجه فعالیت‌های موفقیت آمیز شما در این پروسه است. به مراتب برندی که هدفش برآورده کردن نیازهای مشتریانش باشد، بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری را نیز به خدمات و محصولات خود جذب خواهد کرد.

یک برند تجاری موفق، معرف ماهیت کسب و کار شماست

شما می‌توانید برند خود را ارتقاء داد، بهبود بخشید. شما می‌توانید برندتان را حتی در بازار جهانی توسعه دهید. ایجاد یک برند شخصی مناسب نه تنها باعث شناخته شدن شما در زمینه کاری‌تان می‌شود، بلکه  این موضوع را که شما چه کسی هستید و چه هدفی را دنبال می‌کنید را نیز مشخص می‌کند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌های ماندگاری ساخت برند، تبلیغات مستمر از طریق منابع گوناگون شبکه‌های اجتماعی است. بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس و مشتری مدار این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید جایگاه برند خود را تقویت کنید.

نکته پایانی

در ساخت برند خود، بازنده نباشید. ویژگی بازنده‌ها این است که نه تنها قادر به ساخت برند با کیفیت نیستند، بلکه نمی‌توانند  محتوای ارزشمند ارائه دهند. تا می‌توانید از قوانین طلایی برای برندسازی شخصی و ارتقاء آن پیروی کنید. بدین ترتیب می‌توانید به نتایج فوق‌العاده‌ای در زمینه کاری‌تان برسید. ساخت برند جدید و قدرتمند مستلزم بینش و رویکردی قوی به فنون بازاریابی است. تبدیل شدن به بزرگترین برند در بستر وب، جایگزین نمودن بازاریابی سنتی با بازاریابی محتوایی و ایجاد نفوذپذیری در مخاطبان تنها با تمرکز همه جانبه، ثبات قدم، استمرار و پیروی از الگوهای موفق به دست می‌آید. نکته پایانی آنکه فعالیت‌های بازاریابی محتوایی را دست‌کم نگیرید. محتواهای مشتری محور در ماندگاری و تثبیت برند شما تأثیر بسیار شگفت انگیزی دارد. به دلیل استفاده از تمرکز یکپارچه برای ساخت برند خود، می‌توانید از یک تیم مستعد و با انگیزه کمک بگیرید.